De MG van de toekomst. Van V8 naar CO2 neutraal.

Bron: Tarik El-Ghani
















Wilt u meer weten over Dennis?

Klik dan op zijn visitekaart!


Van een dikke V8... naar 100% electrisch

Sinds kort werkt er bij ons een “echte” MG-fan, een gelukkige eigenaar van een MG RV8. Het beroemde Engelse merk dat sinds 1924 bestaat, of moet ik zeggen bestond.

In 2005 ging Rover (het moeder bedrijf van MG) failliet, waarmee ook het doek viel voor MG.


AAme wijst u de weg!


Vorige week vertelde een ander collega trots dat hij een afspraak heeft bij een groot bedrijf in de Automotive. Na grondig onderzoek naar dit bedrijf (je wilt ten slotte goed beslagen ten ijs komen) bleek dat SAIC Motors de huidige eigenaar is van het merk MG. Het meeste recente model van MG is de ZS EV. Een 100% elektrische auto. Wie had dat ooit gedacht van een dikke V8 uit de MG RV8 naar 100% elektrisch rijden. Nu de elektrische auto steeds meer zijn intreden doet. Hoe zit het ook alweer met de fiscale regels omtrent de elektrische auto?



Veranderingen in bijtellingsland
De laatste jaren is er veel veranderd in bijtellingsland. Ooit was de bijtelling voor een 100% elektrische auto 0%. Sinds 2014 is er echter ook voor de elektrische auto bijtelling verschuldigd. Het percentage dat sinds 2014 geldt is 4% over de catalogus waarde. Aangezien de meeste elektrische auto’s al snel tussen de € 50.000 en € 100.000 kosten, betekend dit een aanzienlijk voordeel ten opzichte van auto’s met een verbrandingsmotor. In de praktijk zag je al snel dat elke “groene” ondernemer zich een Tesla cadeau deed. Dit bleef uiteraard niet onopgemerkt bij onze vrienden in Den Haag, met als resultaat de “Tesla Taks”.

Het resultaat hiervan is dat sinds 2019 het bijtellingspercentage van 4% alleen nog geldt over de eerste € 50.000 van de catalogus waarde van de auto. Voor het deel boven de € 50.000 geldt een bijtelling van 22%. Vanaf 2021 zal het bijtellingsvoordeel voor de elektrische auto helemaal verdwijnen. Vanaf dat jaar zal de bijtelling net als voor auto’s met een verbrandingsmotor 22% zijn. Met al deze wijzigingen kan een het binnenkort best gebeuren dat een tweedehands elektrische auto gewilder wordt dan een nieuwe. Om te bepalen welke bijtellingregels voor uw auto van toepassing zijn dient er gekeken worden naar het moment dat de auto voor het eerst op kenteken is gezet. Voor een “oude” elektrische auto kan een lager bijtellingspercentage gelden dan voor een nieuwe. Om te voorkomen dat u door de bomen het bos niet meer ziet, heb ik hieronder een overzicht gemaakt van de bijtellingspercentages voor de 100% elektrische auto.


Orde op zaken stellen in bijtellingsland


Bijtelling voor de 100% elektrische auto door de jaren heen:

  • Tot en met 2013 is de bijtelling 0%.
  • Vanaf 2014 tot en met 2018 is de bijtelling 4% over de volledige catalogus waarde.
  • Vanaf 2019 tot en met 2020 is de bijtelling 4% over de eerste € 50.000 van de catalogus waarde. Over het deel van de cataloguswaarde boven de € 50.000 is de bijtelling 22%.
  • Vanaf 2021 is de bijtelling 22% en dus gelijk aan de bijtelling voor auto’s met een verbrandingsmotor.  
  • Een auto behoudt 5 jaar lang (of te wel 60 maanden) het “lage” bijtellingspercentage, na de 60 maanden vervalt deze korting en geldt het standaard bijtellingspercentage van 22% (sinds 2017) of 25% (voor 2017).


Kunt u het nog volgen?
Naast de bijtelling voor de 100% elektrische auto’s gelden er meer dan 7 verschillende percentages voor auto’s met een verbrandingsmotor (inclusief de hybride auto). Onder het motto leuker kunnen we het niet maken, maar makkelijker ook niet... Indien u niet zeker bent welke bijtellingspercentage voor uw auto van toepassing is, neem dan gerust contact met ons op.